Palmpasen en de palmpaasstok
De zondag voor Pasen is het Palmzondag. Deze dag heeft een bestemming, namelijk alles klaarmaken voor Pasen. Het is het begin van de zogenaamde Goede Week. Palmpasen is het feest van de intocht van Jezus op een ezel in Jeruzalem. Jezus werd door de bevolking begroet met palmtakken. Van dit gebeuren is de palmpaasstok afgeleid.
Optocht
In Rooms-katholieke streken maken kinderen palmpasenstokken. Een palmpasenstok is een kruis of stok versierd met vruchten, snoepjes of suikereitjes met bovenop een broodhaantje. De stok en de versiering bestaan uit veel symbolische betekenissen. Het kruis staat symbool voor het kruis waar Jezus aan gehangen werd en daarom wordt zijn lijden en sterven herdacht. De groene takjes duiden op de intocht van Jezus op de ezel in Jeruzalem, waar hij door de bevolking werd begroet met palmtakken. Omdat hier geen palmen groeien, wordt gebruik gemaakt van buxustakken. De gedachte erachter is dat men stil staat bij het feit dat het leven altijd door gaat. Het broodhaantje boven in de palmpaasstok dient ter herinnering aan de woorden van Petrus die zei dat hij niet bij Jezus hoorde, voordat de haan kraaide. Dat het haantje is gemaakt van brood wijst naar het laatste avondmaal waarbij Jezus het brood brak en zei: ‘dit brood is mijn lichaam’. De eieren staan symbool, zoals bekend, voor een nieuw leven. Het snoep symboliseert de viering of het feest en ook het gespaarde snoep uit de vastentijd waarin niet gesnoept of gegeten mocht worden. De stokken worden in de kerk gezegend en worden mee naar huis genomen als bescherming tegen onheil. Soms worden ze geschonken aan oudere, zieke mensen.
Eieren
In sommige streken werd door de kinderen een optocht in het dorp gehouden met de palmpaasstokken en soms worden de stokken rondgedragen tijdens de kerkdienst. Er is muziek en de kinderen zingen het lied dat bij Palmpasen hoort: ‘Palm, Palm, Pasen, ei koer ei, over ene zondag krijgen we een ei, een ei is geen ei, twee ei is een half ei, drie ei is een paasei’.
Paasvuren
Het feest werd in het midden van de zeventiende eeuw verboden, omdat het een rooms feest was. In de achttiende eeuw werd de viering wel toegelaten, maar alleen als kinderfeest. De kerkdienst van vandaag is een feestelijke dienst. In Twente worden paasvuren aangestoken om boze geesten te verjagen. In Rooms-katholieke gezinnen worden paaskaarsen gebrand. In enkele kerken wordt de oude paaskaars verloot onder de kerkbezoekers.